Followers

Sunday, June 20, 2010

Dia boyfren saya sejak saya lahir di dunia..

Dia yang pertama saya tatap.. dia yang mengajar saya mengenal dunia..
dia suka bawak saya jalan2 keliling rumah..
bila ibu tak de dia yang dodoi saya.. kadang2 kalau tak tahan nak menyusu ibu walaupun dia tau yang ibu tak de kat rumah tuk kasi susu tuh.. dia pangku saya .. saya ingat dia nak kasi saya susu lalu saya pun sedaya upaya menyorongkan mulut saya yang saya rasa amat comel itu ketempat sepatutnya.. puas saya tunggu susu .. masih juga tak keluar.. ada masalah teknikal kah... saya diam sebentar dari nangis.. mungkin time nih saya rasa saya tengah berfikir dan berusaha untuk mendapat kan apa yang saya mahu.. tapi saya masih dipangku dia.. dia dodoikan saya.. dia sumbat saya dengan susu botol.. mungkin time tu saya lapar sangat.. saya pun balun jer apa yang ada.. saya masih dengar dia dodoikan saya.. akhirnya saya tertidur..

bila saya besar sikit.. saya dah pandai mengaji sikit2.. dia yang ajar saya.. dia garang.. kadang2 dia bawak hanger duk sebelah dia.. saya takut jugak kekadang.. sampai satu tika saya nangis.. saya tak boleh beza beberapa huruf.. dia ajar saya lagi.. tapi saya masih lakukan perkara yang sama..dia pukul saya.. saya nangis lagi.. ibu pandang dia.. ok.. saya kena kuatkan semangat.. say tak mau kene hanger lagi..serik n sakit.. saya ingat betul2.. akhirnya saya boleh baca dengan sempurna.. dan suatu hari di bulan ramadhan.. saya katam aL-Quran buat kali pertamanya.. dia gembira sangat.. dia kasi saya upah.. saya suruh ibu simpan dalam snb.. gembiranya saya...

saya masuk kelas agama lewat sikit dari kawan2 saya yang lain.. tapi saya tau tiap2 tahun dia bersama ibu pergi memohon untuk saya masuk ke sekolah agama..dan akhirnya  result sekolah agama keluar untuk pertama kalinya dalam hidup saya.. saya dapat no9 ..kiranya top 10 la kan..  saya happy sangat... indahnya dunia.. dan saya pasti ibu dan dia juga seperti saya..

bila saya masuk sekolah menengah... dia yang hantar saya pergi daftar.. dia duduk tepi tempat perhimpunan .. perhatikan saya.. saya tak tau apa yang ada dalam fikiran dia..

bila result pmr keluar.. saya ditawarkan ke TTJ... xcited nya dia sediakan itu ini untuk saya.. saya pulak rasa sayu untuk tinggalkan rumah.. tiap seminggu mesti saya akan telifon rumah.. n kalau boleh tiap minggu saya nak dia lawat saya kat sini.. hehheh.. semacam homesick pulak..

akhirnya selepas spm.. saya ditawarkan universiti di melaka.. gembiranya dia.. akhirnya saya sudah jejakkan kaki ke universiti...tiap kali saya call dia dia mesti kasi saya kata2 semngat.. saya terharu sangat... dan dia mesti tanya saya pasal duit.. takut benar dia kalau saya pokai tak de duit kat sana.. saya rindu dia selalu.. tapi kadang2 saya terlupa mau call dia.. last2 dia yang call saya.. bukan saya sengaja.. cuma kadang2 kerja yang banyak membuatkan saya susah nak pikir benda lain..lalainya saya...

masa saya tunggu result universiti nak keluar ibu hantar saya pergi kelas memandu.. dia punya xcited ajar saya macam2.. tips2 .. akhirnya saya dapat lesen L.. terus dia ajak saya traning bawak kereta kat dalam kem.. katanay banyak kawasan yang luas kat sana.. saya takut2.. banyak kali enjin mati.. time kat simpang enjin mati. kereta hon bertubi2.. saya jadi ngelabah.. ayah marah saya .. katanya ini memerbahaya.. saya jadi touching.. saya melelehkan air mata... mengajuk tak mau bawak lagi.. baru beberapa minit dia dah tak serius dah.. siap mau ambik gambar saya nangis lagi.. dia gelak gila2.. ishhh... siap cita kat makcik2 saya kat kampung... finally.. saya lulus jugak akhirnya..

last2 akhirnya saya faham.. dia marah sebab saya yang buat salah.. suruh saya fikir.. kat atas jalan raya kita bukan nya sorang2.. kita berkongsi.. kita kene baca apa yang orang akan buat.. kita kene alert.. jangan nak berangan.. sebab apa2 pon boleh jadi..

saya sayang dia.. dia adalah ayah saya.. saya tulis satu enri untuk dia kerana hari ni hari bapa.. tapi bagi saya setiap hari adalah hari bapa.. saya rasa bersyukur kerana ayah saya bukan lah seorang yang serius semata ibarat kolenal tentera tapi dia seorang yang gila2 sengal.. dan baru lah saya tau aktiviti menyegal saya adalah akibat dari genetik ayah saya. sapa sangka ketika tengok mentor hari tuh time ada peminat ziana zain yang ala2 nyah tuh ayah boleh tiru gaya nya dengan jayanya sampai saya boleh mengalirkan air mata..

selagi saya tiada tittle PUAN di hadapan nama saya.. saya tetap milik ayah dan ibu saya.. kerna itu.. dialah boleh dianggap boyfren yang paling setia bila mana kita perlukan ...
adakah boyfren ni di dunia yang boleh diganti dengan ayah?>

en maullod suka buat muka gini kalau dia perasan de orang mau ambik gambar











ps: time toshi ngajuk.. ayah la org pertama aku tepon.. cuak... tapi ayah relax jer...
SAYA SAYANG AYAH SAYA.. SELAMAT HARI BAPA.. KEPADA SEMUA BAPA DI DUNIA.. JALANKAN TANGGUNGJAWAB ANDA.. KALAU SEMUA AYAH2 DIDUNIA INI BEGINI.. TIADA LAGI  KES PEMBUANGAN BAYI... percayalah...

2 comments:

Anonymous said...

agh gak ... happy father's day!! tp cite agh xde la se sadis along cz agh time kecik2 baik woooo ....

cik-terompah said...

poyo sangat ko nih ngah..
zaty: (--") malu..

tinggal jejak je.. jangan kentut!!!