Followers

Saturday, August 21, 2010

kita mesti belajar dari pengalaman...

pengalaman mengajar kita .. betul tak?? memang pun..
semalam.. first time aku balik drive kereta mau balik rumah... ajak lah kengkawan follow sekali.. alang2 tu esok plan la shopping raya kat masjid jamek.. wallah...
petang lepas asar kami gerak lah...

bila dah lepas susur keluar seremban tuh.. tetiba  zaty(beliau duduk depan) tegur...
"eh.. radio aku dah tutup.. apsal bunyi dia macam semacam jer.."
aku pun dah start cuak.. usha... temperature,,


(ini bukan rupe kete aku punye meter.,. ihsan dari pakcik google.. hehehe...
panic punya pasal.. x sempat nak ambik gambo...)

omaghhhaiii,,,, dah abis tahap kaler merah dah meter temperature tuh.. terus aku tanpa was2 kasi signal ketepi..
berhenti... terus nyala lampu kecemasan.. turun tengok kereta dah berasap sakan.. adoii... cuak tahap maximum dah.. muka aku dah pucat.. terus call ayah..
ayah suruh cool down.. suruh isi air .. aku check punyalah beria.. akhirnya aku dapat la define pe masalh kereta tuh..
rupanya hos bocor... ayooo.... mana datang hos kat tengah2 highway tuh... memang kene wajib tukar hos tuh.. xleh nak buat pe dah...nak call plus pun aku x tau no.. telefon yang de kat tepi jalan tu pun aku tak nampak... camne???
kereta lori buat maraton hon menghon kami kat tepi jalan tuh...
tetiba ada kete biru berhenti tepi jalan tu jugak.. kitorang dah seram panas dah.. aduss teringat macam2 cerita .. pe la mamat nih nak kan..
dia datang..tanya,.,
"pe masalh kete nih.."
"hos bocor la "
"ohhh"
sambil check2 ...
"air pun dah kering nih.. kene refill nih.."
aku hulur kat dia satu tong air...
"hoh.. mana dapat nih"
muka macam terkejut semacam jer...
"memang de dalam kereta"
"nasib baik ada"
fuhhh.... aku tarik nafas kurang lega....
"urm..aku budak utem... tadi aku de je kat belakang kereta korang nih...aku tengok stiker utem.. korang berhenti.. macam de prob jer.. so sebab ko dak utem.. then aku tengok xde sapa nak berhenti tolong.. aku berhentilah.. aku tak boelh la tengok kengkawan dalam susah nih"
(panjang lebar cerita beliau ni)
perasaan:undefine)

kemudian makin banyak pulok kereta berhenti... tahap risau kami makin kemuncak..
mula de mechnic india..pastu 2 orang mamat ngaku peronda plus...
then mat utem nih tanya lah..
"xde stiker plus pun kat kete ko"
mamat tuh buat muka tak kene jer..
haiyakkk... sah tak boleh percaya..
thanks mat utem...

atas nasihat mat utem tuh...
"weh.. aku rasa better ko bawak kete nih pelahan2 sampai kat r n r seremban.. sebab rnr tuh tak sampai 4 km pun... sebab aku takut kalau ko stay kat sini lelama... makin ramai yang pakat berhenti kat tepi jalan nih..xpe la.. aku follow ko dari belakang.."
aku pun pikir gitu gak.. kang lelama kat sini mau jalan tuh jam gara2 tengok gadis2 nih duk tepi jalan.. apakan daya kan.. terasa macam artis la pulok.. siap kene hujan hon lagi .. glabah tul.. mat utem cakap... kalau lori hon tu memang komam...
aku:ohhh...

maghrib pun makin hampir.. tapi ayah still on d way... mat utem lagak macam nak teman kami sampai ayah aku sampai..
aku siap suruh dia balik lagi...tak sampai hati aku nak berbudi dengan orang lelama nih.. aduiii...
sempat la aku beborak dengan dia..
"apsal tak penah nampak pun kat kampus.."
"kelas aku banyak kat durian tunggal"
"oh.. kami kat fasa b.. patut la.."
"nanti jumpa tetegor la.."
"insyaAllah.."
sejak dari itu.. aku mengajak rerakan yang lain ...
"weh bila jumpa si syed tuh senyum au.."
(time nih dah tau nama dah...)
zaty:xkan nak julur lidah pulok...
"hahahahhahaha"
ngok.. kan dah kene sebijik...

last... ayah aku sampai jugak...
fuhh... muka lega giler lah...
settle masalh...
eh.. tetiba ..
"ala.. asal tak ambik gambar barang 1, 2 time tengah panic tadi"
"ai.. macam ada perasaan pulok time tuh kan.."
"urmm ye tak ye pulok..."

tapi xpe.. time bapak aku tengah pomen kete.. sempat gak la aku ambik sekeping dua..













time nih tengah bukak puasa... ingat dapat lah buka pose dengan roti jala cicah kari.. siap nasi dengan daging salai gulai masak lemak cili api fevret aku.. malangnya.. (--") dengan berlandaskan air kosong dengan pau kacang.. aku telan kan jer...















bapak aku macam tau2 jer aku macam seram ruam nak bawak en wira tuh.. so aku bawak la en xoxo...
hehehe....

aku follow la en wira dri belakang...
finally aku sampai la jugak rumah..
setelah pelbagai dugaan yang berjaya kami tempuh...
(ewahhh.. nih ayat poyo)

fau : aku tekad nanti kalau aku de kereta,, aku nak bawak spare hos... minyak itam.. air... cermin kete.. takut pecah tengah jalan ke pe.. kalau boleh.. enjin spare,.,. in case pe2 jadi..
pika: baik ko bawak spare kete sebijik fau... haiyakkkk....
kepada nurafifah: sorry la yang.. aku bukan x nak text ko.. tapi kedit aku tinggal .. rm 0.01 sen jer.. sian kan.. xpe.. nanti kita story morry macam bese yer...

2 comments:

nur 'afifah :) said...

tak pe laa..~~
sp la aku an..??
:(

cik-terompah said...

elehhh... kan aku ckp.. klu panic bende basic pun boleh lupakan.. haiyakkk...

tinggal jejak je.. jangan kentut!!!