Followers

Monday, November 29, 2010

kenapa perlu lebihkan kecantikkan luaran sedangkan kecantikkan dalaman itu lebih membahagiakan?

 ada satu malam tu.. sedang aku borak2 dengan member kelas nih dekat fb.. tersangkut la satu topik bunyi dia lebih kurang gini...
 *diingatkan.. beliau seorang MAMAT...
------------------------------------------------------------------------------------------------
"beb... adakah dalam berpasangan.. kita kena pilih yang lawa2...
contoh macam ni la.. aku selalu pergi kenduri kahwin...
 kalau aku pergi kan. aku tengok kat atas pelamin tu cantik je.. laki dengan perempuan nyer...
tak kira lah laki tu tak hensem ke.. perempuan tu tak lawa ke...
 tapi bagi aku.. takde cacat celanya tau...
yang aku heran yer sekarang... kenapa ada segelintir manusia yang tak boleh terima cacat cela tu..

contoh..












"ish.. Timah ko tgk pengantin tu.. yg pompuan putih melepak.. yang laki yer hitam bontot kuali.. buncit lak tu..."

-si kawan pun angguk2 mengiakan yer...

tapi yang lebih menyedihkan yang cakap tu ada yang belum kahwin lagi..
tak ke dorang akan lalui gerbang perkahwinan tu jugak nanti...

kalau yang dah mak2 ayah2 tuh.. tak ingat ke yang mereka tu ada anak dara dan teruna yang bakal berkahwin..

tak ke macam sengal je tuh...
-------------------------------------------------------------

fuh.... luahan hati member aku nih..
pendapat aku la kan....
semua yang berpasangan2 itu adalah jodoh yang telah ditetapkan...
lagipun.. cuba fikir.. walaupun kita punya darah yang sama yang bercolor merah..
-tapi tak semestinya kita punya pilihan yang sama..
contoh...
ada member aku sorang ni.. suka kat lelaki chubby.. sebab bagi beliau.. bila dengan laki gini.. rasa diri diprotect..cool sangat...
ada jugak yang suka laki yang hitam2 manis... sejuk mata memandang..
ada jugak yang tak berapa nak in dengan yang putih2 jambu2 nih.. tak macho kata mereka..

so setiap orang ada kehendak keinginan memasing.. jangan la kita nak mengata2 orang.. cakap itu tak ok.. ini tak ok... kita kene jugak berfikir pasal orang lain..

-kita tak boleh nak jugde orang melalui luaran yer sahaja... kita kalau nak judge orang biarlah kita kenal die betul2.. jangan lah time datang kenduri kawin.. bila nampak yang muka yang kureng perkenan kat hati.. sebok2 hentam itu ini.. itu dosa tu.. fitnah siap!!
lagi satu.. kalau saudara mara pengantin dengar.. tak ke terguris hati mereka..

-okeh.. lagi satu... kecantikkan luaran ni tak kekal!! contoh la minah ni cun gile.. tak ke tua nanti kedut jugak..
kalau mamat ni tough gilak.. tak ke kalau bini dia suap gulai masak cili api.. asam pedas..tempoyak segala tiap2 hari.. tak ke boleh je montel beliau tu? so..
bagi aku.. kecantikkan dalaman tu yang kekal.. tak kira la bila dah tua.. bila dah boroi.. bila dah kedut.. kalau dalam kita cantek.. insyaAllah...akan kita bawak sampai mati....
ibarat.. luar setinggan.. dalam kondo..hehhe...












ko tengok je pasangan lembu nih... ada ke pesatuan lembu2 nak ambik port.. asal pembiakkan dijalankan mengikut jadual.. dorang takde hal pun....


pe korang rasa pulak...

17 comments:

muhamadsufian89 said...

biasa la manusia lebih suka sibuk hal org daripada hal sendiri..bila dah kena batang hidung sendiri baru la nak menyesal..

*saya hitam manis*hahaha

nazirulhazwan~ said...

saye xmo cantik luaran sgt. dlman lebih penting:)

tp bak kate org2 len,cantik luaran satu bonus:) xpela, buat pe nk dgr kate org, sedang Allah tak melihat cantik luaran.

baik cantik di pada Allah dari hny chantek pda manusia:)

OweizMeZ said...

apa kisah dgn apa org kisah.. yg penting diri sendiri yg berkisah

Fina Anastasia said...

btol tue..kecantikan luaran sementara je.bak kata tok fina, cantek2 pon berak busuk jugak.. :p

IzatyMardziah said...

hahaha... sbb ble luaran, org len akan kata : "ko tahu pakwe/awek budak tu hnsem/lawa siot." secara tak lagsg, saham empunya bdn yg ske plh luaran tu akn meningkat & secara automatik lgi rmi org knl dye.. hihihi.. plus.. bg sstgh org yg mmntingkan luaran, nk bwk psgn dye kemana2 pn xksh.. show off kn? tettt.. kemerapuan aq di tgh2 hari.. ntah btl ntah tidak... zzzz

Fizzo said...

kesimpulannya, walaupown kita mempunyai kaler darah yg sama, iaitu Merah. Tk semestinya kita mempunyai hati yg sama berkaler merah. Ade yg warna hitam., itu yg busuk hati.. Jadi, bersih2 kan lah hati.. Sebab hati yg bersih, Jiwanya akan tenang..

CGG said...

rambut sama hitam..hati lain2

bungakuning . said...

memang ada macam tuh . jadi , lebih baik berdiam diri saja . jangan komen apa apa sebab belum tentu kita sempurna sangat .

Miss Ib. said...

salam..sekali lagi mencube nasib hehe
hmm..bagi miss ib la.. mulianya kita dimata makhluk.. xsemestinya mulia di pandang PENCIPTA.. yap..! okeys ade 1 kesah nih miss ib bace kat M**** hehe kesah sowg hamba yg semata2 g kat kenduri untuk mengutuk pengantin..aish..!! xpatut2..last2 sampai la jodoh dy.. hmm.. bajet sgt lah lawa c isteridy kan2 tapi sume frenz dy.. kejut..xpatut kot..dy sendiri cakap isteri dy itam cam kuali.. ok xpe hudus pum katenya tapi cantik ahklaknya sampai2 d Queen Control.. MasyAALLAH!! hmm..same2 kita perindahkan akhlak kite..^.^

atiqah_ezzati said...

hurm..semua salah mata..mata nie pndai bermadah berhelah..padahal semua manusia sama je..ada hidung,mulut dan lain2 tapi mata nie demand lebih..nk yang sedap mata memandang..sbb tuh salah mata =)

laskar rainbow said...

dah namanya manusia...nak yg baek dan cantik hanya di mata..tp kdg2 cantik dmata tak bermakna hatinya pun cantik kan..;)kdg2 manusia ni kalau tak dk komen orang tak sah kan..dah mmg adat dunia

Cik Tqah said...

betol tuh.. hati yang penting.. kalo cantek perangai burok watpe kann.. cik tqah paling suke pompuan yang cantek perangai cantek.. tp org skang more to luaran la.. xbleh nk ckp pe :( sbb cik tqah pon xcantek sgt :(

ザ-sylver-shooter said...

nah pendapat..

alexa yussida said...

cantek luaran takkan kekal..cantik dalam insyaAllah akan kekal jika terus dijaga^^

Seri Bahasa said...

dah menjadi adat kebanyakkan orang, yang cantik/lawa menjadi pilihan manakala yang ada cacat cela selalu dipinggirkan.

tomatokering :) said...

kalau semua nak tgk yg lawa2 jer, yg tak lawa @ tak ensem tu cmne?huu

Arip said...

post ini menarik ;)

tinggal jejak je.. jangan kentut!!!