Followers

Thursday, July 1, 2010

berpakaian tapi telanjang..

sebenarnya time duk kemas2 rumah... aku terjumpa satu majalah ilmiah.SOLUSI ,, tak tau kepunyaan sapa.. aku tertarik dengan tajuk2 yang ada dekat cover buku nih.. salah satunya mengenai berpakaian tapi bertelanjang... sangat la membuatkan aku tertarik untuk baca artikel itu dengan lebih lanjut..

artikel ini hasil nukilan ustaz Syed Nurhisham Tuan Padang.. lulusan ijazah pengajian islam,Universiti Sains dan Teknologi, Yaman..

biarlah aku ringkaskan di sini isi kandungn artikel ni...
Rasulullah pernah bersabda:

"ada dua golongan yang akan menjadi penghuni neraka.Aku belum pernah melihat mereka iaitu golongan yang mempunyai cemeti2 bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang dan golongan kedua adalah para wanita yang berpakaian tetapi telanjang,berlenggang lenggok ketika berjalan,menarik perhatian orang yang melihat mereka.kepala mereka (sanggul/fesyen rambut)bagaikan bonggol unta yang senget.mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dapat mencium bau wanginya. sesungguhnya bau wangi syurga boleh terhidu dari jarak perjalanan yang sangat jauh"

tapi dalam entri kali ini aku tetumpu pada golongan yang kedua..
berpakaian tapi telanjang?? apakah??

Imam Al-Nawawi menyatakan terdapat beberapa makna.. antaranya...
perempuan itu menutup sebahagian auratnya dan membuka sebahagian yang lain ia memakai pakaian yang terlampau nipis sehingga menampakkan bentuk badannya..

dalam kitab Al Mutaqa pula..
memakai pakaian  tetapi terlalu ketat sehingga menampakkan tubuh badan.

pada zaman serba moden ini.. cuba kita lihat.. berapa ramai kakak2 di luar sana memakai baju adiknya yang berusia 8 tahun. memakai baju dengan trend "see through". sebenarnya.. walaupun ada inner..tetapi tetap menampakkan susuk badan. lihat sahajalah. fesyen baju kurung yang semakin lama semakin mengecil mengikut potongan badan , ada juga yang jenis jarang yang memerlukan si pemakai memakai inner didalam nya..

ada yang merasakan menutup rambut sudah cukup sempurna,sedangkan dia memakai baju yang memzahirkan susuk tubuh kepada umum..

sedangkan Rasulullah telah bersabda lama dulu mengenai hal ini.. ini kerana Rasulullah sangat sayang kepada umatnya..
Baginda juga menjelaskan para wanita ini sentiasa melengang lenggok ketika berjalan dan sebenarnya ini lah pengenalan kepada pelacur pada zaman jahiliah dahulu untuk menarik pelanggan..
apabila melihat permpuan ini berjalan..akan ada lelaki yang menatapnya dengan penuh ghairah sehingga tersenget badan ya kearah pergerakkan perempuan tersebut. fesyen rambut sepeti bonggol unta yang kelihatan terhuyung hayang ketika berjalan.

apabila fenomena ini berlaku.. terdapt banyak kesan negatif diantaranya..


1. masalah ruamh tangga..para suami mula membuat perbandingan antara wanita tersebut dan isterinya,,
isteri mula menaruh syakwasangka. dan boleh membawa kepada satu lagi masalah yg lebih besar..

2. gangguan seksual terhadap golongan lelaki..
dalam hadis tersebut menyatakan.."sehingga sengget lelaki memandangnya" ialah senget fizikal dan senget akalnya apabila berhadapan dengan nafsuyang membara..

3. wanita berada dalam keadaan bahaya yang akan menjurus untuk berlakunya kes2 seperti rogol..
4. akhir sekali TIDAK MENGHIDU BAU SYURGA...

Nauzubillah.. moga Allah melindungi kita semua...

ps: pada hari jumaat yang baik nih.. aku jugak ingin memuhasabah diri agar diri ini tidak lalai dalam menjalankan ibadah yang telah ditetapkan... aminnnn....

pss: kepada yang membaca.. renung2kan dan selamat berubah.. insyaAllah...

No comments:

tinggal jejak je.. jangan kentut!!!