Followers

Wednesday, July 7, 2010

manusia dengan sampah

aku pasti kalau kat kuala lumpur malah kat negeri2 lain seluruh malaysia nih hampir 100% setiap kawasan perumahan tuh mesti disediakan tempat pembuangan sampah kalau tak CF xleh diluluskan. ye x..

tapi apa yang aku lihat.. dengar.. rakyat malaysia nih still lagi kurang asam sikit dalam bab2 buang sampah nih.. kalau kat kawasan rumah teres.. mesti ada tong2 sampah depan rumah.. kalau kat apartment ataupun flat tuh mesti ada satu kawasan yang disediakan tong sampah besar..so lori2 sampah akan kutip sampah tu ikut waktunya.. 

yes!! saya suka pakcik2 yang keje DBKL yang kutip sampah nih.. aku tengok dorang sangat tekun buat keje.. cuma aku kesian kekadang darang kene guna cangkul segala semata nak bersihkan tempat tuh.. mana tak yer,.. sampah dibuang di luar tong.. kesian aku tengok.. mereka dah la kene keje bawah terik matahari.. ada pulak tuh dah berusia.. cuba lah kita ringan kan keje mereka dengan membuang sampah ditempat sepatutnya,, ini tidak berlonggok kat tepi tong.. susah sangat ke nak buang dalam tong.,., tak penah pulak aku nampak signboard " sila buang sampah diTEPI tong sampah"
gambar hiasan


itu satu hal.. yang lagi satu kes nih.. selalu berlaku bila kita duduk di apartment.. ada setengah punya pemalas.. boleh jer letak sampah tuh dalam lift.. dah la sampah penuh dengan pempers baby.. pastu tak masuk lagi sisa2 makanan.. aduss.. sumpah busuk la.. aku malu kalau kalau sedara mara aku datang umah.. aduss.. tuh dalam lift.. pastu tepi tangga lagi.. ishh.. alang2 ko turun tuh apa lah susah benar nak gi kejap buang sampah kat tempat sepatutnya ,, tak susah pun.. aku jugak melahirkan perasaan kesian kat makcik2 sapu sampah.. terpaksa tambah schedule keje.. iaitu membuang sampah sarap peribadi penduduk??  pehhhh... angin jer aku satu badan.. 

rumah aku depan lift.. memang depan tu tempat fevret lah pembuang2 sampah yang takde tamadun nih meletakkan sampah sarap mereka.. busuk die tak usah cite lah.. bapak aku punya menyumpah dorang tuh... aku tak tau la.. pembuang sampah tuh myb otak dia dah tak leh pakai kot.. agakyer dah selalu makan sumpah orang so susah sikit nak tanam sikap tamadum tuh... aku sure giler.. yang penduduk kat kuala lumpur nih sume bersekolah.. kat sekolah pun sekarang nih dah ada subjek sivik.. punya lah prihatin kerajaan pasal kesedaran sivil rakyat dimalaysia nih sampai tambah lagi satu subjek kat sekolah tuh.. fuh.. semacam makin kronik masalah nih...

kalau dah penyakit pemalas tuh dah tetanam dalam diri.. macam perkara dorang buat demi melayan sikap pemalas tuh.. lagi2 yang rumah dia tingkat atas2.. kira kene guna tangga la kalau nak gi buang sampah nih.. punya lah pemalas mereka nih.. gi buang dari tingkat atas.. pemalas giler!!! abang yang kutip barang2 terpakai cite kat ibu aku.. ada sekali tuh ada orang buang sampah dari tingkat atas .. pastu terkene sorang makcik nih yang kebetulan lalu kat kawasan tuh.. sian kat makcik tuh.. tah apalah dalam plastik tuh.. kalau ada botol kicap ke .. sisa taik udang ke.. tak ke boleh luka makcik tuh.. adusss... 
bertamadun kah kita???


ada sekali tuh.. aku nampak ada sebuah kereta nih dia letak sampah kat belakang kereta dia... lepas tuh pecut lelaju.. pastu kompem la sampah tuh jatuhkan.. terburai kat tengah jalan.. pastu dia buat relax jer.. perhhh memang terbaik la orang tuh dalam bab2 membuang sampah .. memang sylo lah.. tapi sylo cara negatif!!
ada sapa yang suka ke?? menyampah adalah... tapi kejadian nih bukan berlaku kat umah aku aku la.. tapi kat kawasan umah makcik aku.. 
kalau aku ada kuasa aku macam nak campak kete beliau kat dalam tong sampah.. baru la datang akal nak buang sampah kat mana kan?? orang yang bertabiat macam tuh pun pikir 50 juta kali nak buat aksi stylo tuh..

oh.. sekarang nih tren buang bayi kat dalam tong sampah.. sumpah  langsung tak de kesedaran mereka nih..

terompah: itu baru part pasal sampah..belum cite pasal benda lain lagi..
ps: wahai rakyat malaysia.. kita dikenali kerana sopan santun budi bahasa yer kita.. tapi bila perkara sampah nih berlaku.. layak kah kita dengan gelaran itu.. bukan semua yer perangai begitu.. tapi sebabkan mereka2 yang tak bertanggungjawab ini.. seluruh rakyat akan terkene tempias nyer.. 

pss:kat australia najis anjing yang dibuang oleh anjing2 penduduk ditempat2 awam.. dikutip sendiri oleh tuanyer.. tapi agak2 kalau peraturan mengutip najis2 binatang peliharaan tuh diadakan di malaysia.. agak2 berhasil  ke x??

terompahs: kalau sampah sendiri pun tak leh handle.. nih kan najis binatang.. ye x??

*gambo sume ihsan dari pakcik google.. time kasih pakcik!!

No comments:

tinggal jejak je.. jangan kentut!!!