Followers

Thursday, May 6, 2010

tidur tak cukup boleh menyebabkan banyak penyakit??

serius...
wahai kengkawan.. korang wajib baca ni..
_________________________________________________

LONDON: Penyelidik berkata, seseorang yang tidur kurang enam jam setiap
malam 12 peratus lebih berpotensi besar mati lebih awal.
Bagaimanapun, dalam kajian sama, mereka juga menemui kaitan tempoh
tidur lebih sembilan jam sehari dengan kadar kematian awal.

Ketua penyelidik di Universiti Warwick, Francesco Cappuccio, 

berkata seseorang yang tidur sedikit akan mengalami diabetes, kegemukan, 
tekanan melampau dan kadar kolesterol berlebihan.

“Kami berpendapat kekurangan tidur dan penyakit mempunyai kaitan 

kerana mekanisme hormon dan metabolisme,” katanya dalam laporan 
disiarkan jurnal Sleep.
Kajian dilakukan di Naples, Itali, membabitkan penyelidikan selama 

berdekad-dekad di seluruh dunia membabitkan 1.3 juta orang.

Kata Cappuccio, pihaknya yakin tempoh tidur seseorang 

membabitkan isu kesihatan awam dan perlu dianggap
 sebagai risiko oleh doktor. - AFP

___________________________________________

ps:aku rasa.. tido tak cukup sama bahayanya dengan terlebih tido..
       
(aku tujukan kepada lelaki dan pompuan eh) xde yang terkecuali..
jangan amalkan tidur yang macam ni... gi la cari tilam, bantal
kerana kalau tidur macam ni pun mungkin akan dtg penyakit.
korang pon kompem penah rasa kan.. bila duk tido dalam
position ni... bila bangun.. kompem sakit tengkuk...
so tidur lah ditempat sepatutnya... :)


=======================================

dan aku tak pernah nak galakkan korang tido macam:

ush tolong la jangan nak buang tabiat eh...

aku sayang kat korang sume!!!





hahahahha.. ni la bahananya tidur dalam kelas...
aku tak mau masuk campor!!!


jgn tido di sini!!
beb.. banyak kes dah.. ak tak mau ktm berhantu!!

kahkahakhakh!!!!


alo2... ni mesti kes mengajuk ni...
hehhehe... aku dah penah buat dah... :)

ps: aku terasa post kali ni macam 2 in 1 la pulok...
xpe2.. ni blog aku..
so suka hati aku la...
hahahhahahahah....

No comments:

tinggal jejak je.. jangan kentut!!!